fredag 20. april 2012

Athen

Klokka 05.45 på onsdag ringte alarmen på telefonen. Det kjentes på kroppen at dette e tidspunkt vi ikke e vant med å stå opp på...Matrosen kom sæ likevel for en gangs skyld først ut av senga, og mixa sammen en kjapp frokost, så gjor vi oss klar til å forlat Lefkada til fordel for hovedstaden. Ute piska regnet og vinden hyla. Ikke mye som minna om Middelhavsvarme der vi gikk i allværsjakke og ønska vi hadde tatt på oss hue (lue for dokker som ikke e fra nord).

Bussen gikk på slaget 07.00 og tok ca 5 tima og 20 minutt. Vel fremme i Athen tok vi frem kartet og fant riktig bybuss retning hotellet vårres. Vi kom oss av, og fant hotellet rimelig greit. Vi hadde booka Hotel Aristoteles til den nette sum av 360 kr for dobbeltrom i 2 netter med frokost :) Altså billigere enn herbergan som matrosen vanligvis sverga til! Og selv om matrosen fleire enn en gang dislokert dørhåndtaket fra døra etter å ha låst, så va jo ikke det nå stress. Blei jo berre enda vanskeligere for folk å bryt sæ inn på rommet;) Bortsett fra det va hotellet heilt greit. Stor seng, reint og hyggelig service, men savna grønnsaker til frokostbordet, men ka kan man forvent....

Vi vandra smågaten til Athen, spiste en herlig lunsj på en liten taverna i ett veikryss, kjøpte oss litt reint undertøy (det gikk litt skeis med klesvasken før vi forlot båten) og fant oss et skikkelig bra kebabhjørne til middag:) Dagen etter va det sightseeing, og selvfølgelig va Akropolis prioritert! Og selv om æ stadig lar mæ fasiner av ka folk fikk til før i tida, bynj ulike ruina å gli litt inn i hverandre...Resten av dagen bei brukt til å nyt god mat og herlig vin! Og kommer dokk nån gang til Hellas, prøv aubergine-pureen! NAM!

Det va nok hardt for kaptein også å kom sæ ut av senga i dag, da klokka ringte 05.00! Matrosen glippa litt med øyan, ga ett kyss og en klem og sa nån elskelige ord til avskjed, og slokna igjen så snart han lukka døra etter sæ...for æ kun nemlig sov nån tima til sia æ har ett seinere fly. Ikke spørr koffør vi ikke flyg ilag, for det hør faktisk til sjeldenheta :P

Seinere på formiddagen satt æ aleina på metroen til flyplassen og hørt på musikk, da æ bei omringa av gatemusikantera. Av den typen som har trekkspill og samla inn penga fra de villige. Det va en gjeng på rundt 8-9 stk og alle hadde kvær sitt trekkspill unntatt de to minste jenten på rundt 6-7 år. De andre va vel mellom 12 og 20 år. Og det bei en kjempekoselig tur! De spurt kor æ va fra og sånn bei vi kjent:) Æ lånte dem høretelefonan mine og de fikk hør musikken min, som gikk i Rihanna, Red Hot Chilli Peppers og Pink, og de va sjokkert over kor høyt æ hadde det, hehehe :) Dette bei kjempepopulært, så vi satt-dansa litt..du veit når du sitt på en stol og hør på musikk men likevel dansa med heile kroppen...:) Og da det va demmers stopp fikk æ kyss på kinnet av alle mann (på samme måte som i Frankrike, det gjør de altså i resten av denne europeiske verdensdelen), og de ropa hadet på gresk og engelsk og nån andre språk, mulig rumensk, men kem veit. Det va hvertfall en veldig koselig tur ut til flyplassen, og æ tar gjerne en musikkrunde med dem igjen engang, vest æ sku vær så heldig å møt på dem :)

Så, da gjør æ mæ klar for ei uke på Røde Kors kurs, som starta imårra. Kaptein har tenkt å ta ei festarhelg, en dag på Raufoss og en dag i Stavanger. Også send vi gode tanka til Kaspara som litt forlatt for ei ukes tid...