tirsdag 10. juli 2012

Fra Marettimo til Sardinia

Borgen bei bygd i 1140 av vikingan.
Til venstre ser man Kaspara for anker.
Etter vårres besøk i Favignana slapp vi fortøyningen til fiskebåten, og satt kursen mot naboøya Marettimo. Etter ca 3 tima hadd vi funne ei koselig, lita bukt å anker i. Havtemperaturen her va ett par grader kaldere enn rundt de Lipariske øyer, så kaptein nøla litt når han sku hopp. Men når havet e nesten 30 grader, e det ikke nån mulighet for å nøl, så matrosen hjalp han litt med ett lite puff i ryggen:) Resten av dagen brukt vi til bading og kos i sola. Når kvelden nærma sæ gikk det an å ta sæ en tur på øya, så vi tok frem Arne og kjørt til land og fortøyd i en stein. Så tok vi turen opp til en gammel borg for utsikta sin del.

Når mårran kom tok vi på ny turen til land og gikk opp fjellet på motsatt side av borgen. Vi va svett og kokvarm når vi kom ned og da passa det sæ veldig bra med en dukkert! Frokosten bei selvfølgelig nydt i sola før vi la i vei mot Sardinia.

Og for en kjedelig seilas! Medvind, og lite av det, gjor at det bei mye motorseiling. Vi så nesten ingen båta, og mista landkjenning etter ett par tima. Så der satt vi da, uten så mye å ta oss til. Men takk til naturen for dens egne underholdera! :) Heile tre ganga fikk vi besøk av en flokk delfina, som gjerne svømt i baugen vårres og hadde skikkelig oppvisning med ulike hopp. Og det virka nesten som de vist at vi prøvd å ta bilde av dem, for kvær gang vi prøvd, va det en anna delfin som gjor en unnamanøver, så vi bei opptatt av den og ikke den vi va klar for å fotografer. Og da hoppa jo selvfølgelig den andre delfinen igjen. Herregud som vi kosa oss der fremme i båten!

Når natta kom va det så rolig på havet at vi faktisk kun se en film, så det gjor vi. Og på VHF'en va det mye action fra selveste US Navy. Til stadighet va det ett krigsskip som kalte opp ett anna skip. Og vi må jo innrøm at det va litt artig å hør på radioen vårres: "this is US navy warship. Can you read me?" Som sagt, når man kjeda sæ bi det meste underholdanes...;)

Vi sov på 3-timers skift som vanlig, fikk seilt litt på natta, og sto opp til nok en solskinnsdag. Vi ankom Cagliari på ettermiddagen igår, etter 31 tima på havet. Idag har vi brukt dagen til klesvask, oljeskift og shining av båten til vi får besøk. I skrivende stund sitt vi på en koselig utekafe/bar og nyt den svale kvelden.

Ruta videre går opp østsida av Sardinia:)