lørdag 29. oktober 2011

Korsika

Endelig fikk vi ordna seilet! Det va nok sikkert en operasjon vi hadde klart sjøl, men vi hadde nån lause sømma her og der så det va greit at en seilmaker så over det. Nu bei det like godt som nytt og vi va endelig klar til å prøv å kryss havstrekka over til Korsika igjen.

Vi starta seilinga kl 15, og det va meldt grov sjø som skulle gi sæ utover kvelden. Vi gikk for motor ett stykke og fikk ikke tatt opp seilan pga motvind. Bølgan va slettes ikke så ille som vi trudd, men vinden kom mot oss i timesvis. Det bei tidlig mørkt, og kl 19.30 va det bekmørkt. Men vi så lysan fra San Remo langt utover kvelden. Kl 22 gikk æ å la mæ, gjestematros Hanne Grethe hadde allerede sovna. Kaptein vekt mæ 2 tima seinere og vi hadd vaktskifte. Endelig hadd vinden snudd og vi kun ta opp fulle seil. Da kapteinen sovna seilt æ mellom 5 og 6 knop, og han sto opp 2 tima seinere til sitt skift. Resten av natta tilbrang vi begge i cockpiten, og sovna litt om hverandre. Det va ganske stygge skya fremfor oss så vi va litt usikker på om vi kom til å få oss en vind-overraskelse, men det blåst opp nån få knop, og vi holdt fulle seil heilt frem.

Vi hadd sett fyrtårnet til Cap Corse (tuppen av Korsika) i mange tima, og endelig va vi ved siden av det. Heile crewet va våken når sola sto opp, og vi fikk en fantastisk soloppgang med Korsika i siktet.

Vel fremme blei det innkjøp av baguett på bakeriet og lokallaga pålegg. Vi spiste frokost, og gikk å la oss. Gjestematrosen hadd sove meir enn oss, så ho gikk ut med kameraet og sjekka ut Macinaggio. På kvelden bei det pizza på en koselig pizzeria med underholdanes gjesta og servitøra.

Vi tok en mårratur dagen etter opp til en veldig koselig landsby som lå langt oppi fjellan. Gamle hus, store blomsterhaga og koselige menneska møtt oss der oppe. Når vi va ferdig utforska tusla vi tilbake til båten å la kursen mot Bastia.

Vi ankom Bastia igår etter litt motorseiling og litt seiling. Det va sol heile veien, men blei overskya når vi kom frem. Likevel va det meldt sol lørdag og søndag, så det va ikke krise med litt skya. Vi drakk to flaske vin, ei god og ei mindre god, begge fra Korsika, mens vi så utover byen vi sku utforsk i nån daga. Idag våkna vi til lett regn, og håpa det sku gi sæ til vi va ferdig med frokosten. Æ så etter sola men den så ikke ut til å stikk innom. Regnet ga sæ etter en kopp te, og vi gikk ut i shorts og skjørt. Været va varmt selv om skyan ikke så ut til å forsvinn. Etter 10 minutt va vi like våt som havnebassenget der vi spurta over St. Nicholas plass for å kom inn i turistkontorets tørre lokala. Vi så jo ut som vassdrukne katte, så det va mange som stirra og smila litt til oss. Vi fikk informasjon om ka som va å se her, og gikk motvillig ut i striregnet igjen. Kaptein for tilbake i båten for å bytt klær og tørk sæ, mens æ og Hanne Grethe gikk inn i kvær sin butikk for å shop oss tørr. Det funka, og regnet ga sæ på formiddagen:)
Bastia e fantastisk, og vi gleda oss til å utforsk den nærmere, forhåpentligvis i meir tørre omgivelsa;)