lørdag 13. august 2011

Viva La France:)

Så har vi endelig kommet oss ett godt stykke på veien. Belgia blei overstått på ett par daga som vi tilbragte i Oostende. Det va en helt grei by, med ei fin kirke fra århundrer tilbake og en lokal festival med belgiske musikera. Vi tok turen til konsertan og kosa oss med ett par øl. Kaptein fikk sæ ei etterlengta "belgisk vaffel" som riktig nok bare e ei vaffel i Belgia;)
Vi fikk også inntrykket av hyggelige og hjelpsomme innbyggera i byen. Vi trengte olje for å gjør service på motor og seildrev, men det va ikke lett å få tak i rette olja. Men en snill pensjonist vi møtte i den eine butikken vi va i, tok med sæ kona og oss i bilen sin, og kjørt rundt i byen for å finn riktig olje. Til slutt lyktes vi, og sannelig kjørt han oss tilbake til båten igjen. Veldig takknemlig!:)

Nu har vi da også verkelig fått øvd oss på Reeds almanakken, som innehold info om tidevann og tidevannstrøm. Forskjellige tabella og bilda med pile i alle retninge, som alle nevn Dover i England i en eller anna sammenheng. Turen til Oostende hadd vi regna ut på forhånd, men vi vest jo ikke om det vi hadd gjort va rett, så vi sport nån belgiera ka de trudd. Det vist sæ at vi hadde tenkt riktig, men de lært oss en ting eller to om tidevann som vi ikke visste:) Det bei vårres første ordentlige nattseilas, og litt spent va vi jo. Men kaptein takla nattseilinga som om han ikke hadd gjort anna, og matrosen holdt utkikk etter store båta vi ikke ville på kollisjonskurs med. Det va akkurat lysna når vi kom i havn i Belgia, så vi tok frokost i morgenlyset før vi gikk i køya og sovna før hodet traff puta.

Turen fra Oostende til Boulogne ga oss virkelig nå å tenk på. Nu sku vi ut i den berykta engelske kanal. Vi møtt nøye sjekk vær og vind som e kjent for å vær lunefull, vi mått legg opp kursen så vi va sikker på at vi ikke kom inn i den høyt traffikerte skipsleden, vi mått sjekk tidevann så vi ikke gikk på grunn enkelte plassa, og vi mått sjekk tidevannsstrømmen sånn at vi ikke tapt meir tid enn nødvendig i motstrøm. Man kan trygt si at dette e det meste vi har planlagt sålangt.

Turen over til Frankrike på 76 nm, tok 14 tima, og det va en særdeles strabisiøs tur! Tidevannsstrømman kom som beregna, men været va ikke som meldt. I starten gikk det fint, bortsett fra mye motvind. Men etter vi hadd heist Trikoloren, og prata om alt vi vest om Frankrike, skya det over og vinden blåst opp. Bølgan bygd sæ sakte men sikkert opp, og vi bei litt usikker på om vi ville fortsett, eller gå inn i ei tidligere havn. Men det e jo heller ikke så lett her, siden mange havne e avhengig av høyvann for i det heile tatt å vær tilgjengelig. Æ satt mæ ned med Reedsn mens kaptein manøvrert båten i bølgan. Vi vurdert å fer inn til Calais, men bestemt oss for å avvent været litt. Ved inngangen til Calais hadde været roa sæ litt igjen, og vi bei enig om å fer videre mot Boulogne. Selvfølgelig blåst det enda kraftigere opp utover dagen og Kaspara va halvveis i lufta de 3 siste timan av seilasen. Akterdelen va alltid i en bølge, men den fremste halvdelen svevde i lufta, og smalt ned i havoverflata med ett brak. Kvær gang føltes det ut som båten bei fillerista, og æ va veldig glad vi ikke har mye knuselig i båten.
Passelig mørbanka ankom vi vårres første franske havn, der tidevannet har en forskjell på 4 meter, men likevel nok vann til at vi alltid va flytanes:)

Imårra fer vi 76 nm til Fêcamp, og satsa på Le Havre som neste "ventehavn" for min del:)
Nu skal det nytes baguetta, croissanter, vin og ost!
Viva la France!;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar