onsdag 15. april 2015

Farvel Albania, heisann Montenegro

Folkens, pakk kofferten! Fer til Albania og opplev Berat, Llogara nasjonalpark, Sarande, Gjirokastra, Butrint og det albanske folk! Men hopp gjerne over Tirana. For et land! Jo, her e det mye søppel som flyt, fattigdom overalt, skittent enkelte steda, MEN! Her har vi møtt de mest vennligsinna folkan, de mest hjelpsomme agentan og offisielle i havnen vi har vært i, vi har fått gratis klemma og kaffe, Nelly har fått kos hos kelnera. Litt utfor allfarvei har de fantastisk natur, med fjellandskap, innsjøa, riviera og strender med krystallklart vann. De har restauranta i skogen med fyr i peisen, og god mat. Og hvis ingenting av dette lokka, jo så e det jo veldig billig. Og det må vel kun lokk en nordmann ut på tur ;)
Vi forlot altså Berat, glad og fornøyd med oppholdet, på torsdag. Etter et par tima va vi tilbake i havna. Vi hadde en avslappanes kveld i båten før vi, neste dag, tok oss turen i Llogara nasjonalpark. Et nydelig landskap i nåletrærskog, ned en slags "Trollstigen" og ned mot havet. Der finn man nån av de fineste strendern til Albania, og det bygges mye i riviera-området for at det ska bi enda meir turistvennlig. Men Albania har absolutt langt igjen før de når ut til den gjengse turist.
Etter en kaffestopp i skogen, tok vi turen tilbake til Vlore for å lever tilbake leiebilen. Vi brukte et par tima i Vlore, som va en heilt ok plass, og tok taxi (med bilbelte til Nelly) tilbake til havna. Og når vi kom frem dit fikk vi oss en hyggelig overraskelse. For mens vi hadde vært på farten den fredagen, va det kommet to nye båta i havna. Kjempestas det! Enda hyggeligere va det at den eine båten va norsk, og den andre svensk. Og enda bedre va det at den svenske båten va et par på vårres alder med en liten 1-åring ombord!
Vi blei invitert ombord for øl og vin og hadde nån hyggelige tima ilag før kvelden tok oss, og alle krøyp ned i sine respektive lugara.
På lørdags morgen ca kl 06.00 kasta vi fortøyningen i Orikum. Vel, vi og vi....kaptein kasta fortøyningen, matrosen og mini-matrosen hadde mat-stund under dyna i lugaren. En fin måte og start dagen på det! Men gjett om det bei fergetur. Vi hadde nu storseilet oppe for å hold båten stabil, men stort meir hjelp va det ikke fra det seilet. Nelly sov litt dårlig i den konstante motorduren, og va derfor litt sliten når vi endelig kom frem til Dürres. Vi blei møtt av en agent der, som Agim hadde ordna for oss, og han kom ombord i båten for å fix papirarbeidet.
Dürres har ingen marina, men man ligg i ei industrihavn, og relativt godt beskytta når det e greit vær. Man har ikke tilgang på strøm, men kan vistnok få vann fra en tankbil hvis det trengs. Det kryr av rotte her, så det kan vær et greit tips å unngå mat i cockpiten og vurder å bruk flasketrikset på fortøyningen. Havna e veldig sentral, så man får enkelt sett byen. Vi hadde hørt mye negativt om Dürres, men bei positivt overraska. Joda, dette e ingen badeby eller en veldig spennanes plass. Men de har nu en grei promenade som det e fint og vandre langs, og man får tak i det man treng der. Men på grunn av kommende motvind blei vi kun ei natt her.
Det betydde nok en 12-timer på havet påfølgende dag. Vi va ikke så motivert til det, men samtidig betydde det at vi kom tidlig frem til endestasjon for denne friperioden til kapteinen. Og denne gangen va det litt seilvind. Det betydde at mini-matrosen sov god i lugaren, og foreldran satt også pris på en pause fra motorduren. Etter ca 12 tima va vi fremme i Budva, Montenegro. Vi hadde fått mail fra havna om at vi kunne sjekk inn i landet der. Så når vakta i havna spurte etter vignetten vårres, og vi sa vi sku sjekk inn her i Budva, blei det mye styr. Enda på visa va at vi mått bærre kast fortøyningen i Budva og seil tilbake 15 mil til Bar for innsjekking. Ikke populært for nån av oss! Men vakta hadde prata med politiet og fått beskjed om at hvis vi ikke for kom vi til å få ei klekkelig bot. Det va bærre å legg ho Nelly for kvelden, ta frem litt motivasjonssjokolade og legg i vei sørover.
I Bar va vi fremme ca kl 23.00, og vi fikk ikke gjort nåkka papirarbeid den dagen. Vi fikk tillatelse til å gå direkte til marinaen og legg oss for natta. Dagen etterpå fikk vi sjekka inn. Det tok litt tid før vi fant frem til de rette kontoran, men når vi først fant havnemestern og fikk laga crew-liste så gikk alt hånd i hanske hos politi og tollmyndighetan. Og det hør jo til historien at det ikke gjøres forskjell på lille Kaspara og store oljetankera når det kommer til papirmølla. Verken i Albania eller Montenegro. På crew-lista står Nelly oppført som mannskap og d e x antall kopia av vårres dokumenta, som diverse myndigheta skal ha. Det må signeres her og betales der, og alle tar dette veldig seriøst.
Vi blei i Bar ei ekstra natt og kosa oss der med trilletur i sola, iskrem, kaffe, god mat og full avslapping. Så la vi i vei tilbake til Budva på tirsdags formiddag og denne gangen fikk vi lov å fortøy. Vi blei tatt imot av to menn som hjalp med fortøyninge og en concerier, som kjørte kapteinen til de rette myndighetan for innsjekking i havna.
Budva by ser ut til å vær en finfin plass å ska tilbring nån uke mens kaptein e på jobb. Her får også matrosen besøk av ei venninne og en baby, men det kan vi ta i neste kapittel.
Mens Budva marina, eller Dukley marina, som den heite, kanskje har fremstilt sæ litt finere enn den egentlig e. Joda, servicen e bra med tanke på ho Svetlana, som e concerier. Ho kan hjelp med det meste. Men Dukley marina har kanskje den fineste katalogen av alle havne i Adriaterhavet, og tilsvar ikke forventningen. Man ligg nu til ei betongbrygge, de har kun 4 toalett/dusja, det e ikke vaskeri her (bortsett fra et veldig fancy ett der man kan betal fleire euro pr plagg), og det e veldig dyrt å ligg her. Altså, det e heilt greit her, og matrosen og Nelly ska nok kos sæ masse. Og havna e bra den, man ligg trygt, det e vakte 24/7 og fasilitetan e rein og fin. Men man må ta brosjyren man får på mail, med ei klype salt, og ignorer at prisen for å ligg her ikke tilsvara standarden på havna. Når det e sagt, så anbefal vi alle seilera å ta turen innom Budva.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar